Hooggevoeligheid, HSP

Hoogsensitieve kinderen op school

Een aantal weken geleden sprak ik over hoogsensitiviteit en de avond werd georganiseerd in samenwerking met een gastouderbureau. Daarom waren er veel ouders die iets van hun kind herkennen in hoogsensitiviteit. Eén van de ouders vroeg om tips over hoe hiermee om te gaan op school, tegenover de leerkracht.

Kennis over HSP

Veel leerkrachten weten niet veel over hoogsensitiviteit. Dat is absoluut geen verwijt. Ik heb begrepen dat tijdens 4 jaar pabo, nog maar kort geleden, één alinea ging over HSP en gedragsstoornissen en hoogbegaafdheid. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet weet of dat inmiddels wat meer is geworden, maar dat is niet veel. Gelukkig investeren steeds meer scholen in bijscholing omtrent dit soort onderwerpen -waar ik overigens graag aan meewerk!-, maar vaak is hoogsensitiviteit dan nog een ondergeschoven kindje en wordt er vaker en eerder gekozen om eerst meer te leren over bijvoorbeeld autisme en ADHD.

Jammer, als je bedenkt dat gemiddeld 1 op de 5 kinderen in een klas hoogsensitief is en dit zeker niet onder hetzelfde parapluutje valt met gedragsstoornissen. Sterker; ik geloof dat kinderen soms verkeerd ‘gelabeld’ worden door te weinig kennis. Wanneer docenten meer weten over HSP zullen er labels weg kunnen vallen!

Hoe ga ik ermee om?

Maar, los van bovenstaande… Hoe ga ik er nou mee om, als ouder, als mijn hoogsensitieve kind op school zit? Moet ik het de juf of meester vertellen? Of juist niet? Vanuit mijn oogpunt als professional een paar vragen om mee te nemen, waarna je als ouder zelf kunt aanvoelen wat het beste lijkt:

  • Allereerst: kijk naar je kind. Heb het erover.
  • Merk je dat er spanningen zijn die voortkomen uit de hoogsensitiviteit?
  • Merk je dat je zoon of dochter er nu tegenaan loopt?
  • Wat wil hij of zij zelf? Dat je het eens benoemt of liever niet?
  • Kun je je kind voldoende aanmoedigen zelf actie te ondernemen? Of misschien samen?

Identiteit

Daarnaast geloof ik heel erg in het stimuleren van de identiteit van je kind, daar heb ik al wel vaker over geschreven hier. Bemoedig hem in wie hij is. Waar het op school misschien snel over presteren gaat, laat hem weten dat je trots bent op wie hij ís en niet op wat hij kan. Misschien is dit een open deur voor je, dat is mooi, maar vergeet niet dat het op school soms anders kan aanvoelen en dat herhaling daarom belangrijk is.

Persoonlijke note:
Bij het naar bed brengen van mijn dochter, zeg ik regelmatig dat ik trots op haar ben. Pas geleden vroeg ze me na 2 seconde stilte: “Maar, wat heb ik dan gedaan?” Ik zei haar dat ik trots ben op wie ze is en: “Gewoon, om wie jij bént.” Ik schrok er ook best van, we zijn in de opvoeding heel erg bewust wat woorden kunnen betekenen én dat het absoluut niet om prestatie gaat! Toch had ze opnieuw die bevestiging dus nodig. Herhaling is belangrijk! Juist thuis, waar de basis ligt.

Schoolsysteem

Het schoolsysteem past niet altijd goed bij HSP’ers. Juist het gebruik van beide hersenhelften is een mooi voordeel, maar bij overprikkeling kan er een gebrek aan concentratie ontstaan en worden er eerder fouten gemaakt. Ook wordt op school meer de linker hersenhelft gestimuleerd. Al verschilt dat natuurlijk per klas, leraar en onderwijsvorm.

Stel je vraag!

Ik merk dat ik hier nog heel veel over kan vertellen en delen, maar het is leuker als jullie je vragen droppen zodat ik daar in een volgende blog op in kan gaan. Dus, stel je vragen hieronder op de Facebookpagina van Mama van Dijk of via DM op Instagram.

Ben je zelf leerkracht en wil je dat ik op school training kom geven aan je team? Stuur me een mail: corrinne@prachtigaandachtig.nl of neem een kijkje op mijn website.

Previous Post Next Post

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Annemarie 5 november 2019 at 14:20

    Ja, heel herkenbaar! Ben zelf hsp en meerdere kinderen van mij ook. Mooi en vermoeiend! Maar het kind serieus nemen helpt al veel. Heb een dochter die met (in mijn ogen) allerlei kleine dingen kwam en dat moest ik dan tegen de juf zeggen. Toch als ik dat deed was voor haar ‘het probleem’al een stuk minder groot of verdwenen. Een stukje herkenning zeg maar. Moet zeggen dat ze destijds ook een juf had dié het begreep. Heb zelf de boekjes van kabouter langmuts is een held en gaat naar school. Deze heb ik ook aan de jufs laten lezen. Heel herkenbaar beschreven. Een vraag van mij; gaat hsp vaak ook samen met beelddenken? Dit is nl. Ook een andere manier van leren en onze oudste is zo’n beeldenker en hsp.!
    Zou jij eens een stukje wilken schrijven over corrigeren van negatief/ongehoorzaam gedrag. Merk dat kids met hsp ook hierin erg gevoelig zijn. En ik ben niet zo creatief hierin🙄
    Hoe pak jij dit aan? Uiteraard goed gedrag belonen en negatief gedrag negeren, maar soms is het toch nodig om in te grijpen🤔

    Alvast bedankt!

  • Leave a Reply


    De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.

    CommentLuv badge

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.